Staň se členem

Chci začít

Atletika je sport otevřený každému. Nemusíte být hned mistry světa, hlavní je chuť trénovat a zlepšovat se a na to není nikdy pozdě.

Ať už vás lákají běhy, skoky nebo vrhy, neváhejte se ozvat některému trenérovi v sekci kontakty.

Nebaví vás už sport u televize? Přijďte potrénovat na Spartu!

Vyvracení mýtů

Mýtus 1 jsem slabý/á -> jsem k ničemu

Nejsi sám! Leckterý atlet se cítí slabý. Proto byla na Spartě vybudována nádherná komnata zvaná posilovna, kam chodíme svá omezená těla zdokonalovat. Pokud máš pocit slabosti, znamená to, že tvůj organismus by rád zesílil, následuj svůj instinkt. Pokud si naopak myslíš, že jsi dostatečně silný/á, v posilovně Tě přesvědčíme, že můžeš být ještě silnější. Pamatuj také, že ne každá disciplína vyžaduje sílu Ramba a téměř každý má somatotyp pro nějakou disciplínu.

Mýtus 2 byl/a bych jen pro smích

Na Spartu chodí trénovat jak vrcholoví sportovci, tak úplní začátečníci. Sparta má družstva v I. národní lize, ale i v nejnižší existující lize vůbec. Nikdo se u nás neztratí. Atletika je individuální sport a každý se pere především sám se sebou, takže na nějaké vysmívání není ani prostor. Navíc, každý někdy musel začít od nuly. Hlavní je snaha se zlepšovat, je jedno na jaké úrovni. Když se člověk hodně snaží, hledí se na něj spíše s úctou a obdivem.

Mýtus 3 nemám čas každý den na trénink

Není nutností chodit na trénink každý den. Obzvláště to není nutné pro začátečníka. Zpočátku stačí docházet párkrát do týdne a nechat tělo nejdříve uvyknout tréninkové zátěži. Sparta je k dispozici zpravidla v rozmezí 8:00-20:00h a po domluvě je možno čas i mírně rozšířit. Stačí si tedy v dané době najít kousek volna a můžete začít bez okolků sportovat jako sparťani.

Mýtus 4 jsem moc starý/á

S atletikou se dá na rozdíl od některých jiných sportů začít téměř kdykoliv. Každý bojuje se svými vlastními výkony a rekordy a už to může být pro mnohé dostatečná výzva. Komu by to nestačilo pro toho existují věkové kategorie ve kterých je možné se prosadit. V atletice existuje kategorie pod 23 let a také kategorie veteránů, ve které mohou startovat závodníci již od 35 let. Obě zmíněné kategorie mají vlastní mistrovství. Angažmá v těchto kategoriích ovšem pro atleta automaticky neznamená, že se neprosadí v běžné kategorii dospělých, kde můžou závodit všechny věkové skupiny.

Jsou totiž běžné případy vrcholových atletů, kteří dosáhli svého nejlepšího výkonu daleko později, než ve 35 letech. Například čtyřnásobný vítěz diskařské soutěže Her letní olympiády Al Oerter si hodil osobní rekord ve věku 45 let (69,46m). Ale nemusíme chodit tak daleko. Trojnásobný olympijský vítěz Jan Železný získal ve 40 letech na ME 2006 bronz výkonem 85,92m a můžeme se jen dohadovat, jakých úspěchů by dosahoval ještě dnes, kdyby neukončil kariéru.

Mýtus 5 jsem moc tlustý/á

Téměř každý lidský organismus má vlohy pro nějakou atletickou disciplínu. Není náhoda, že Keňané jsou velmi úspěšní na dlouhých tratích, ale třeba ve vrhačských disciplínách se na světové scéně vůbec neprosazují.  Ať jsi tlustý/á nebo hubený/á nebo akorát, ať jsi velký/á nebo malý/á nebo akorát, vždycky se pro Tebe najde nějaká disciplína. Malému lehkému atletovi se bude špatně mrskat sedmikilovou koulí železa a velký těžký atlet bude zase obtížně tahat své tělo 10 km. Každý se na něco hodí a jak pravila už i moudrá pohádka my všichni dohromady uděláme moc.

Mýtus 6 abych byl/a dobrý/á, musím konzumovat doplňky stravy

Sportovní doplňky stravy jsou většinou koncentrované látky, které přijímáme i v běžné stravě. Sportovec lehce podlehne vidině, že se z něj stane nasvalený idol, který je nalepen na etiketě podobných výrobků. Otázkou zůstává do jaké míry je takto koncentrovaná látka stravitelná. Žádný doplněk stravy není samospásný, stejně jako neexistuje žádný jednoduchý lék na hubnutí. Základem vždy zůstane zejména trénink, odpočinek, pestrá strava a dostatek spánku. Pokud chce někdo konzumovat doplňky stravy, je třeba zdůraznit, že jde pouze o „doplňky“ pestré stravy a jejich účinek není mnohdy dostatečně vědecky prokázán.

Mýtus 7 nemám na to geny

Většina sportů je vhodná pro určitý genotyp člověka. Je jasné, že vysoký člověk bude mít zpravidla větší šanci se prosadit jako basketbalista, než třeba jako gymnasta. Atletika je natolik rozmanitá, že si „svou“ disciplínu může najít téměř každý.

Předpoklady úspěchu

Předpoklad 1 Vytrvalost

Předpoklad 2 Sparťanské srdce

Předpoklad 3 Houževnatost

Předpoklad 4 Cílevědomost

Předpoklad 5 Koncentrace

Předpoklad 6 Vůle

Předpoklad 7 Radost z dílčích úspěchů